E-commerce Business in Afrika

E-commerce wordt vaak gepresenteerd als de weg van de toekomst. Het is een vrij recente verkoopmethode die in wezen gebaseerd is op het internet en waarvan de groei doorgaat. In Afrika is de online detailhandel de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Het internet biedt veel nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden. Met een online winkel kunnen duizenden mensen worden bereikt die de producten (waarschijnlijk) zullen kopen.

Verschillende factoren dragen bij aan deze groei: de jeugd van de Afrikaanse bevolking, de toename van internetpenetratie door de brede uitbreiding van smartphones en mobiele apparaten, de opkomst van e-commerce en digitale bedrijven.

De e-commerce markt is blijven groeien in Afrika. Tevens begunstigd door de laatste Covid-19-pandemie. Daarnaast is met de ontwikkeling van online tools het maken van een e-commerce site voor iedereen toegankelijk geworden.

Wat is e-commerce?

E-commerce of elektronische handel is de uitwisseling (aan- en verkoop) van goederen, diensten en informatie met name via het internet. Het is een gedematerialiseerde activiteit die bestaat uit het verkopen van producten en diensten aan klanten vanaf een specifiek internetplatform. Via digitale diensten, vaak via structuren zoals sites of op “social media”, vanaf hun computer en/of andere contactpunten waaronder smartphones.

De verschillende vormen van e-commerce

De wereld van e-commerce is erg groot en omvat verschillende  modellen. Er zijn verschillende soorten winkels op het internet die zich richten op verschillende soorten doelen.

We zullen de verschillende vormen van e-commerce, die al aanwezig zijn, in 2 classificaties beschrijven:

Natuurlijk is de vorm die u kiest niet het enige criterium dat uw e-commerce-bedrijfsproject zal bepalen.

1. Indeling volgens het commerciële profiel van e-commerce professionals en klanten

Elke transactie is gericht op een specifiek type klant. Hierdoor kunnen we de volgende soorten e-commerce onderscheiden:

• B2B (Business-to-Business): B2B is een vorm van handel tussen professionals. Dit zijn bedrijven waarvan de eindklanten andere bedrijven of organisaties zijn. Het wordt soms gevonden onder het begrip “business-to-business-handel”. B2B e-commerce betreft de verkoop en marketing van producten of diensten tussen bedrijven via het internet via een online verkoopportaal. Dit kan bijvoorbeeld betrekking hebben op zakelijke transacties tussen een fabrikant en een groothandel of een groothandel en een detailhandelaar zoals een bouwmarkt die zich richt op interieurontwerpers.

• B2C (Business-to-Consumer): dit type handel omvat goederen of diensten die zijn ontworpen voor het grote publiek (particulieren). De klant is de eindverbruiker van het verkochte product of dienst. Hier verkopen bedrijven producten of diensten rechtstreeks aan eindgebruikers. Dit is bijvoorbeeld wanneer je schoenen koopt bij een online schoenenwinkel om ze zelf te dragen.

• C2B (Consumer-to-Business): dus van de consument naar de ondernemer. Dit zijn portalen waar consumenten een product of dienst aanbieden die bedrijven kunnen afnemen. Dit zijn de klassieke freelance job portals. Dit is ook het model dat wordt gebruikt bij crowdfunding of crowdfundingprojecten. In C2B maken individuen hun producten of diensten tegen hun prijs beschikbaar voor commerciële kopers via speciale tools of software.

• C2C (Consumer-to-Consumer): C2C is alle uitwisseling van goederen en diensten die rechtstreeks tussen twee of meer consumenten wordt uitgevoerd. Het brengt bedrijven samen die de verkoop van producten tussen consumenten faciliteren. De meest sprekende voorbeelden zijn eBay, Leboncoin of een ander portaal voor de verkoop van tweedehands artikelen tussen particulieren. Websites die gespecialiseerd zijn in C2C worden vergoed met commissies op transacties, waardoor controle over uitwisselingen mogelijk is, of het nu gaat om de kwaliteit van producten en diensten of de garantie van betaling. Het principe is simpel: u heeft als particulier een object te koop. Het enige dat u hoeft te doen is een advertentie op gespecialiseerde sites te plaatsen zodat een andere bepaalde koper contact met u kan opnemen en uw product kan kopen.

• B2A (Business to Administration): dus tussen business en administratie. Deze vorm van e-commerce betreft alle handelsrelaties tussen bedrijven en overheden. Dus de overheid. Meestal gaat het om de uitwisseling van juridische of administratieve documenten: de verwerking van verzoeken van burgers. Verschillende tools en formulieren zijn direct online te downloaden. Ook de betaling van belastingen en heffingen door bedrijven gebeurt via het internet. Het is inderdaad een commerciële uitwisseling tussen een bedrijf en een administratie. Vanuit een zakelijk perspectief is B2A een speciaal geval van het B2B-model.

• C2A (Consumer to Administration): C2A gebruikt precies hetzelfde idee als in het vorige punt C2B. Behalve dat hier het bedrijf wordt vervangen door de administratie. Met andere woorden: particulieren verkopen online producten of oplossingen rechtstreeks aan overheden. Het kan bijvoorbeeld gaan om trainingsadviesoplossingen, de ontwikkeling van internetpagina’s of hun inhoud, betalingen voor overheidskosten zoals gezondheidsdiensten en sociale zekerheid of belastingen.

2. Classificaties volgens bedrijfsmodel

We kunnen het type e-commerce ook differentiëren op basis van de gegenereerde inkomsten of de manier waarop de uitwisseling plaatsvindt tussen de koper en de verkoper:

• Webwinkel met eigen producten: dit is het eerste waar je aan denkt als je aan e-commerce denkt. Dezelfde eigenschappen als een fysieke winkel maar in een online versie. Een handelaar koopt goederen in grote hoeveelheden en verkoopt ze door.

• Dropshipping: voor de klant lijkt het een normale e-commerce te zijn. Het verschil zit in het feit dat het een tussenpersoon is die het product verzendt en niet de verkoper. Het principe is eenvoudig: een klant plaatst de bestelling op het platform van de tussenpersoon. Deze zorgt vervolgens voor het plaatsen van de bestelling bij zijn leverancier die verantwoordelijk is voor het afleveren van het product op het door de klant opgegeven adres.

• Affiliate e-commerce: Affiliate bedrijven gaan zelfs verder dan dropshipping. Dit is om in de lijst van uw producten artikelen van andere retailers op te nemen via gelieerde links. In dit geval verzendt de winkel niet alleen het product niet maar vindt de verkoop ook niet plaats op zijn platform. De klant wordt doorgestuurd naar de site van het merk of de leverancier waar hij zijn aankoop rechtstreeks naar een andere winkel kan doen. Die de aangeslotene vervolgens een commissie betaalt zodra de verkoop is gesloten. Aansluiting bij Amazon is de meest voorkomende.

• Private labeling: een private label bedrijf werkt samen met een fabrikant om een ​​product te maken met hun merk. Het bedrijf controleert de kenmerken van het artikel. In het bijzonder het materiaal, de functie en de verpakking. Het product kan uniek zijn van andere producten op de markt.

• White label: In het geval van white label koopt een bedrijf een reeks kant-en-klare producten van een fabrikant en past dan zijn eigen merk toe om ze dan te verkopen.

• Lidmaatschaps- of abonnementsservice: dit type e-commerce probeert zijn klanten terugkerende aankopen te laten doen in ruil voor periodieke betalingen: meestal wekelijks, maandelijks of jaarlijks.

• Marktplace: Marktplace wordt gedefinieerd als een website waarop onafhankelijke verkopers, professionals of particulieren de mogelijkheid hebben om hun producten of diensten online te verkopen tegen, in de meest voorkomende gevallen, een commissie die door de site op elke verkoop wordt ingehouden. Het is een winkel met meerdere winkels. Amazon is het voorbeeld van een marktplaats bij uitstek: verschillende bedrijven zetten hun producten te koop op het platform in ruil voor een commissie die aan Amazon wordt betaald.

• Diensten: een e-commerce verkoopt niet noodzakelijkerwijs producten. Training, advies, coaching en in het algemeen elk moment ingewisseld voor geld. Het is een goede haalbare optie om te beginnen zonder enig risico te nemen.

Als u het bovenstaande leest denkt u misschien dat het maken van een e-commerce eenvoudig is. We moeten ons echter bewust zijn van de moeilijkheden die e-commerce met zich mee kan brengen.

Het is daarom noodzakelijk om de uitdagingen te analyseren die kunnen worden aangegaan bij het starten van een online avontuur.

Médiatrice NKURUNZIZA