Sinds het gebruik van geld als middel om handels- en financiële transacties te vergemakkelijken heeft de mens voortdurend gezocht naar nieuwe technieken om deze handelingen eenvoudiger en sneller te maken, zonder de veiligheid van de geldcirculatie op te offeren.
Elektronische betaalmiddelen zoals bankkaarten en overschrijvingen hebben deze uitwisselingen lang mogelijk gemaakt en met de komst van mobiele telefonie is sindsdien een nieuw betaalmiddel ontstaan, namelijk mobiel betalen.
Volgens Wikipedia zijn mobiele betalingen (ook bekend als mobiel geld, mobiel geld overmaken en mobiele portemonnee) alle transacties die worden gedaan vanaf een mobiele telefoon en worden afgeschreven van een bankkaart of van de factuur van de operator of van een elektronische portemonnee en die kan worden geleverd met een contante storting van een agent of een handelaar.
Laten we in dit artikel eens kijken naar geldoverboekingen van mobiele telefoon naar mobiel, ook wel overboekingen van mobiel naar mobiel of mobiel geld genoemd. Dit betaalmiddel concurreert zowel met als naast de bovengenoemde apparaten (bankkaarten, contant geld en overschrijvingen enz.)
Mobiel geld is een dienst voor financiële transacties die beschikbaar is voor iedereen met een mobiele telefoon, ook voor mensen zonder bankrekening. Het is een soort betaling die wordt gedaan met mobiele telefoons en waarmee een consument goederen en diensten kan kopen door ze via hun telefoon te betalen in plaats van ze met een creditcard of contant geld te betalen.
Het is gebaseerd op accounts van een mobiele operator en is toegankelijk vanaf de telefoons van abonnees. Het biedt eenvoudige transacties van persoon tot persoon in plaats van complexe banktransacties. Het enige dat nodig is, is dat de ontvanger toegang heeft tot een mobiele telefoon.
Mobiel geld als hefboom voor sociaaleconomische ontwikkeling
Mobiel-naar-mobiel geldoverdracht is met name ontwikkeld in opkomende landen. Dit om financiële diensten te vergemakkelijken en te verspreiden waar een groot deel van de bevolking geen bankrekening heeft, met name in Zuid-Amerika, Afrika bezuiden de Sahara en de rest van de wereld zoals Aziatische landen.
Het maakt het mogelijk om de toegang tot geldovermakingen (verzenden, ontvangen, bewaren en uitgeven van geld) te vergemakkelijken door simpelweg de mobiele telefoon te gebruiken. Maar ook om traditionele banksparen en leningen aan te bieden aan mensen zonder bankrekening, om financiële diensten te democratiseren of om obstakels te overwinnen voor sociale -economische ontwikkeling. Het telefoonnummer wordt dan gelijkgesteld aan een rekeningnummer.
Naast de historische spelers op het gebied van binnenlandse en internationale geldoverdrachten, zoals Western Union en MoneyGram, bieden veel telefoonoperators elektronische geldrekeningen aan die zijn gekoppeld aan het mobiele nummer. Dit waardoor toegang wordt verkregen tot een reeks diensten waaronder geldoverdracht: geld, rekeningen betalen en beltegoed kopen.
Deze omvatten Aziatische (Alipay, WeChat, GCash), Zuid-Amerikaanse (DaviPlata, Tigo Money) en zelfs Noord-Amerikaanse (Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay) operators.
Hoe zit het met Afrika?
Afrika is ’s werelds grootste markt voor mobiel geld en de COVID-19-pandemie heeft de groei alleen maar versneld. Volgens het Ierse marktonderzoeksbureau Research and Markets bereikte de mobiele geldmarkt in Afrika in 2020 een transactiewaarde van $ 365,4 miljard.
Veel mensen die in Afrika wonen hebben geen toegang tot traditionele bankdiensten. Volgens de Middle East Business News and Magazine-site, die informatie geeft over bedrijfsdynamiek en economische en sociaaleconomische kwesties, had bijna 57% van hen in 2018 geen enkele vorm van een bankrekening en gaf 40% van de klanten van Afrikaanse banken de voorkeur aan digitale kanalen voor transacties.
Naast de gebruikelijke diensten voor het verzenden en opnemen van geld passen telecommunicatie-exploitanten steeds meer innovatieve praktijken toe die klanten in staat stellen hun rekeningen te betalen en toegang te krijgen tot diensten zoals leningen en verzekeringen. .
Geregistreerde mobiele geldrekeningen in Afrika bereikten 562 miljoen in 2020, terwijl maandelijks actieve rekeningen 161 miljoen bedroegen volgens het GSMA-rapport.
Dit zijn de belangrijkste spelers die mobiele gelddiensten aanbieden op het Afrikaanse continent:
1. MTN mobiel geld
Met 46 miljoen gebruikers wereldwijd is MTN een van de bekendste en meest gebruikte mobiele portemonnees in Afrika. Het levert diensten in Rwanda, Zuid-Afrika, de Republiek Congo en aan meer dan 20 andere landen in Afrika en het Midden-Oosten.
2. Orange Money
Na de eerste lancering door de Orange-groep in 2008 werd Orange Money al snel een van de populairste mobiele portemonnees in Afrika. Met ongeveer 45 miljoen gebruikers wordt het slechts iets minder gebruikt dan MTN. Het is ook beschikbaar in 18 landen op het continent en is op veel plaatsen een van de grootste concurrenten van MTN.
3. M-Pesa
M-Pesa werd in 2007 gelanceerd door Vodaphone voor Safaricom en Vodacom en wordt gebruikt in de DRC, Egypte, Ghana, Kenia, Lesotho, Mozambique en Tanzania.
4. Airtel
Dochteronderneming van de Indiase groep Airtel, biedt haar diensten aan in 3 Afrikaanse landen: Burkina Fasso, Kenia en Malawi.
Talloze voordelen voor de sociaal-economische ontwikkeling van gemeenschappen:
- Mobiel geld bevordert uitwisselingen en doorbreekt het isolement van landelijke gebieden inclusief het lage aantal bankfilialen in sommige gebieden.
- Het stelt huishoudens in staat hun geld te sparen door het op hun mobiele rekeningen te bewaren in plaats van thuis. Dit waardoor ze veilig geld opzij kunnen zetten met beperkte transactie en het goed en tegen een vergoeding kunnen beheren.
- Mobiel geld heeft ook sterke sociale effecten waaronder het verminderen van de kwetsbaarheid van arme bevolkingsgroepen. Het maakt de financiële en sociale inclusie mogelijk van mensen zonder bankrekening in de regio. Met name plattelandsmensen zoals vrouwen en handelaren in de informele sector. Het geeft toegang tot gezondheidszorg in de mate dat de bevolking de nodige middelen voor transport en medische kosten binnen handbereik heeft. En niet te vergeten dat ouders ook het schoolgeld kunnen betalen van hun kinderen die worden teruggestuurd voor niet-terugkeerbetaling van collegegeld, een wijdverbreid fenomeen in Afrika.
- Het stelt vrouwen in staat autonomie te verwerven, omdat vrouwen, nu de huishoudfinanciën vaak door mannen worden beheerd, nu hun eigen rekeningen afzonderlijk kunnen beheren. Ze kunnen hun geld op een veilige plaats bewaren en het direct aan andere activiteiten besteden zoals aankopen, voor hun gezin zorgen, hun bedrijf ontwikkelen en, belangrijker nog, hun kinderen naar school sturen.
- Mobiel geld is een bron van extra belastinginkomsten omdat overboekingen worden bijgehouden en geregistreerd, het geld zichtbaar wordt voor de belastingautoriteiten van landen en hen in staat stelt belastingen te heffen waar belasting bijna niet bestaat. We kunnen verwijzen naar de betaling van salarissen en sociale bijstand door staten, bedrijven en NGO’s, de overdracht van geld tussen individuen die in grootstedelijke gebieden zijn gaan werken en hun families die op het platteland zijn gebleven. Zo schat de GSMA dat in 2018 mobiel geld de inning van 15,6 miljard dollar aan belastingen en 5,4 miljard aan belastingen op bedrijven en werkgelegenheid in Sub-Sahara Afrika mogelijk heeft gemaakt (2,8 miljard aan belastingen en 1,6 miljard aan belastingen op bedrijven en werkgelegenheid in West-Afrika) .
- De sector mobiel geld met de activiteiten die er direct of indirect mee verband houden draagt bij aan het ontstaan van nieuwe banen. Met name agenten die verantwoordelijk zijn voor het storten en opnemen van contant geld en die rechtstreeks in dienst zijn van het ecosysteem mobiel en zijn “formele” werknemers.
- Mobiel geld is een manier om het aandeel van de informele economie in ontwikkelingslanden te verkleinen. Het draagt zeker bij aan de ontwikkeling van een economie en zichtbare spelers.
Tegenwoordig gebruiken miljoenen Afrikanen deze mobiele geldovermakingsdiensten. Deze sector is zo essentieel geworden dat de banken zelf ‘mobiel bankieren’ diensten ontwikkelen, in de hoop te kunnen knabbelen aan deze taart die grotendeels in handen is van mobiele telefoonoperators.